Program wychowawczo- profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 3 PR

Program wychowawczo- profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 3 PR

Program wychowawczo- profilaktyczny Szkoły  Podstawowej nr 3 Przymierza Rodzin

  1. bł. księdza Jerzego Popiełuszki

Wstęp

„Zło dobrem zwyciężaj”

Słowa świętego Pawła  Apostoła, które przyjął nasz patron błogosławiony ksiądz
Jerzy Popiełuszko, uczyniliśmy mottem wychowawczym naszej szkoły.
Pragniemy, aby nasi uczniowie osiągali cele czyniąc dobro, nie biorąc
odwetu za zło. Przykazanie miłości Boga i ludzi jest dla nas podstawową
zasadą rozwoju duchowego.

Program wychowawczy szkoły tworzymy według zasad zgodnych z nauką Kościoła
katolickiego. W naszej pracy odwołujemy się do chrześcijańskiej wizji
człowieka i świata, a w sferze etyki do Dekalogu

Podstawowe akty prawne

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
  • Konwencja o Prawach Dziecka,
  • Ustawy i rozporządzenia MEN, zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.

Założenia programowe

Zadaniem szkoły katolickiej jest przekazywanie wartości, norm i postaw. Wychowanie w szkole Przymierza Rodzin obejmuje całą osobowość człowieka i wszystkie aspekty jego życia. Dotyczy rozwoju duchowego, intelektualnego, emocjonalnego, fizycznego i społecznego.

 Wychowanie odbywa się poprzez wzmacnianie tego, co dobre, podejmowanie działań, które służą pełnemu rozwojowi człowieka oraz przeciwdziałanie postawom niszczącym jego godność.

Wszyscy członkowie społeczności szkolnej znają program wychowawczo-profilaktyczny.

Wszyscy pracownicy szkoły zgodnie podejmują współodpowiedzialność za codzienną realizację programu wychowawczo-profilaktycznego w zakresie swoich obowiązków i kompetencji.

Rodzice uczniów poprzez wybór szkoły katolickiej im. bł. Ks. Jerzego Popiełuszki akceptują realizowany w szkole program wychowawczo-profilaktyczny. Oznacza to spójność domu i szkoły w kształtowaniu osobowości uczniów i prowadzeniu ich do dojrzałości.

Od wszystkich pracowników szkoły oczekuje się stałej formacji oraz podnoszenia kompetencji wychowawczych. 

Proces wychowania jest realizowany w czasie zajęć dydaktycznych, przerw oraz podczas uroczystości szkolnych, świąt kościelnych i narodowych, wycieczek, pielgrzymek, zajęć sportowych, rekreacyjnych i innych.

Sylwetka absolwenta

  • Rozwija i pogłębia swój związek z Bogiem. Odkrywa Jego obecność we własnym życiu, stara się zrozumieć, kim jest Chrystus. Wie, co znaczy być dobrym chrześcijaninem.
  • Szanuje siebie i innych. Ma poczucie własnej wartości i wartości innych ludzi, wynikającej z faktu bycia dzieckiem Boga.
  • Zastanawia się nad tym, co jest naprawdę ważne? Poszukuje prawdy, dobra i piękna.
  • Działa dla dobra wspólnoty, do której należy. Myśli w kategoriach „my”, a nie „ja”.
  • Wykorzystuje swoje talenty dla dobra innych, szczególnie potrzebujących. Zastanawia się, co może dla nich zrobić.
  • Umie samodzielnie myśleć.
  • Roztropnie korzysta z nowoczesnych źródeł informacji.
  • Dba o swój rozwój fizyczny.
  • Pracuje nad kształtowaniem woli, rozwija intelekt, pogłębia wrażliwość.
  • Sumiennie podchodzi do wypełniania swoich obowiązków. Ma poczucie odpowiedzialności za własne czyny.
  • Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o świecie.
  • Jest patriotą. Zna historię i dziedzictwo kulturowe Polski i Europy.
  • Jest obywatelem świadomym swoich praw i obowiązków. Przygotowuje się do pełnienia aktywnej roli w społeczeństwie.
  • Troszczy się o środowisko.
  • Przynależy do społeczności Szkoły Przymierza Rodzin, szanuje wyznawane tu wartości i tych, którzy je przekazują.

Życie religijne szkoły

Uczeń, poznając i naśladując Jezusa Chrystusa, rozwija i pogłębia swoją relację z Bogiem oraz uczy się dojrzałych relacji z innymi ludźmi.

Cel ten realizujemy poprzez:

  • możliwość uczestniczenia w codziennej porannej modlitwie w kaplicy szkolnej,
  • możliwość adoracji Najświętszego Sakramentu w kaplicy szkolnej,
  • rozpoczęcie pierwszej lekcji każdego dnia modlitwą,
  • uczestnictwo we mszach świętych w kaplicy szkolnej,
  • przeżywanie uroczystości religijnych i nabożeństw zgodnie z kalendarzem liturgicznym,
  • przygotowanie dzieci i ich rodzin do przyjęcia pierwszej komunii świętej,
  • realizowanie programu religijnego podczas zielonych szkół,
  • uczestnictwo w obowiązkowych lekcjach religii,
  • przygotowanie do udziału w konkursach religijnych.

Szczegółowe cele programu wychowawczo- profilaktycznego sposoby ich realizacji.

Szczegółowe cele wychowawcze Uczeń:Proponowane formy realizacjiUczeń :Postawy ucznia/cechy
Szanuje siebie i innych. Ma poczucie własnej wartości i wartości innych ludzi, wynikającej z faktu bycia dzieckiem Boga. Zastanawia się nad tym, co jest naprawdę ważne? Poszukuje prawdy, dobra i piękna. rekolekcje, dni skupienia, spotkania ze świadkami wiary, działania charytatywne, udział w konkursach biblijnych, praca w grupach, gry zespołowe, drama, działalność plastyczna, pogadanki, warsztaty, indywidualna rozmowa z uczniem, lektura wartościowych książek, edukacja filmowa i teatralna.  słowem i czynem okazuje szacunek drugiemu człowiekowi,potrafi wesprzeć innych w sytuacji trudnej,szanuje pracę innych,szanuje uczucia, emocje, poglądy i opinie  innych ludzi ipotrafi ich wysłuchać,docenia dobro w innych,działa zgodnie w grupie,w relacjach z ludźmi kieruje się zrozumieniem dla ich słabości,respektuje odmienności religijne, kulturowe i rasowe kieruje się zasadami dobrego wychowania,właściwie reaguje na wskazówki i uwagi innych,umie przeprosić za niewłaściwe zachowanie i zadość uczynić, wybacza i nie pamięta przykrości,akceptuje siebie, dokonuje rzetelnej samooceny – zna swoje mocne i słabe strony,godnie znosi porażki, umie przegrywać,nie dąży do osiągnięcia sukcesów kosztem innych,swoim zachowaniem nie przysparza pracy innym,potrafi otwarcie wyrazić swoje poglądy, prośby, oczekiwania;dostrzega dobro, którym jest obdarowywany (życie, zdrowie rodzina wspólnota szkolna, przyjaciele) szacunek,wyrozumiałość, pokora,męstwo,skromność,wrażliwość, wiernośćżyczliwość,sprawiedliwość,
Działa dla dobra wspólnoty, do której należy. Myśli w kategoriach „my”, a nie „ja”.  Wykorzystuje swoje talenty dla dobra innych, szczególnie potrzebujących. Zastanawia się, co może dla nich zrobić.Święto Szkoły, Orszak Trzech Króli, Jasełka szkolne, akcje charytatywne, np. Dni papieskie paczki świąteczne, jałmużna, kiermasze świąteczne, przedstawienia,zielona szkoła,Dzień Sportu, miniliga,udział w projektach,obozy naukowe i wyjazdy integracyjne,projekty społeczneudział w scholi,klasowe uroczystości,                 bierze udział w życiu szkoły, klasy, grupy,potrafi pracować w grupie, negocjować,podejmować decyzje,współtworzy normy obowiązujące w grupie, przestrzega ich,z zaangażowaniem wypełnia powierzone zadania,jest odpowiedzialny za siebie i innych,pomaga potrzebującym,włącza się w pracę na rzecz innych,świadomie rezygnuje z własnych przyjemności na rzecz innych,myśli, czym  może sprawić przyjemność drugiej osobie,nie porównuje zaangażowania członków grupy,rozpoznaje swoje talenty i wspiera dzięki nim zespół, klasę,motywuje innych do pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska lokalnego,właściwie rozumie pojęcie solidarności w grupie,poszukuje rozwiązań lepszych dla całej społeczności a nie tylko dla siebie,nie wykorzystuje sytuacji i nie działa w ukryciu na szkodę innych,poszerza swoją wiedzę na temat potrzeb innych ludzi,dostrzega potrzebujących,świadomie i chętnie bierze udział w akcjach charytatywnych,rozumie ich cel,stara się rozeznać, jakie formy pomocy są najskuteczniejszeempatia,hojność,lojalność,umiarkowanie,skromność,solidarnośćszczerośćodpowiedzialnośćwytrwałośćszacunek,wrażliwość,radość,życzliwość 
Umie samodzielnie myśleć.  Roztropnie korzysta z nowoczesnych źródeł informacji.  spotkania z ciekawymi ludźmi,godzina wychowawcza, lekcje,projekty,pogadanki,zajęcia komputerowe, warsztaty między innymi o bezpieczeństwie w sieci,wykorzystanie przez uczniów nowoczesnych źródeł informacji podczas lekcjimyśli, zanim coś powie i zrobi,przewiduje skutki i konsekwencje swego działania,zastanawia się nad swoimi wyborami,poddaje refleksji swoje zachowanie i wyznacza sobie realne obszary rozwoju dba o bezpieczeństwo swoje i innych,potrafi samodzielnie rozwiązać problem,stara się samodzielnie wyciągać wnioski,potrafi prezentować swoje poglądy oraz je uzasadniać,rozwija kreatywne myślenie,potrafi planować i racjonalnie spędzać  czas,potrafi uczyć się samodzielnie;odróżnia fakty od opinii,wie, jak zastosować wiedzę w praktyce,kształtuje umiejętności analizy i rozumowania przyczynowo-skutkowego,rozpoznaje komunikaty o charakterze perswazyjnym,trenuje postawę asertywną,Wie, gdzie szukać informacji,ma świadomość zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu,wie komu może zaufać i gdzie szukać pomocy,potrafi korzystać z różnych źródeł i nośników informacji,wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne do pogłębiania swojej wiedzy,  odpowiedzialność,roztropność, samodzielność,pracowitość,wolność,asertywność,   
Dba o swój rozwój fizyczny. Lekcje w-f,sportowe zajęcia dodatkowe, zawody sportowe,wycieczki,zielona szkoła,spotkania z lekarzem, pielęgniarką.projekty prozdrowotne,warsztaty dotyczące  profilaktyki systematycznie uczęszcza na lekcje w-f , zajęcia na basenie,podejmuje trud pracy nad swoją kondycją fizyczną,aktywnie spędza czas wolny,umie odpoczywać i samodzielnie organizować sobie czas wolny,zna zasady zdrowego żywienia,odpowiednio się odżywia,dba o higienę i swój wygląd,jest świadomy zagrożeń płynących z zażywania substancji psychoaktywnych,dba o swoje zdrowie i kondycję psychiczną,propaguje zdrowy styl życia, wytrwałość,pracowitość,cierpliwość, odpowiedzialność,asertywność,pokora,  
Pracuje nad kształtowaniem woli, rozwija intelekt, pogłębia wrażliwość. rekolekcje,kółka zainteresowań, projekty,obozy naukowe,godziny wychowawcze, kształtuje własne sumienie,jest odważny i mówi prawdę,nie uskarża się i znosi trudności,pracuje nad sobą i swoimi słabościami,stara się pokonać trudności edukacyjne,stara się być coraz lepszym – dla siebie jest wymagający,wyznacza sobie cele, dąży do ich realizacji i rozlicza się z nich,analizuje swoje działania i ocenia je,sam sobie stawia wymagania,wykonuje codzienne zadania z poświęceniem, starannie,walczy z postawą „byle jak”,podejmuje odpowiedzialność za samowychowanie,efektywnie wykorzystuje czas na lekcji,jest zmotywowany do pracy,podąża za swoimi zainteresowaniami,umie zapanować nad swoimi emocjami,potrafi przyjmować uwagi i rady,w poleceniach i ograniczeniach stara się dostrzegać troskę o dobro i bezpieczeństwo,wytrwałość,uczciwość,szczerość,wrażliwość,prostota,cierpliwość,odpowiedzialność
Sumiennie podchodzi do wypełniania swoich obowiązków. Ma poczucie odpowiedzialności za swoje czyny.       samokontrola,dyżury,indywidualne rozmowy z uczniami,indywidualne i wewnątrzklasowe systemy motywacyjneregularnie uczęszcza do szkoły,jest przygotowany do lekcji,kończy rozpoczętą pracę,pilnie się uczy,systematycznie odrabia pracę domowąwie, że chodzi do szkoły, by się rozwijaćzna zasady bezpieczeństwa i stosuje się do nich w szkole i poza nią,wywiązuje się z zadań zleconych przez nauczyciela,terminowo wywiązuje się z ustaleńwie, że musi ponosić konsekwencje swoich czynówuczciwość, odpowiedzialność,roztropność,wytrwałość,  
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o świecie. lekcje,wycieczki,zielona szkoła,konkursy,szkolne projekty,prezentacje,Obieżyświat,gry miejskie,z zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach,dzieli się wiedzą z kolegamipomaga innym w nauce,ma satysfakcję z osiąganych wyników, ze zdobytej wiedzy,samodzielnie dociera do wiarygodnych źródeł informacji,potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce,potrafi wykorzystywać wiedzę w sposób interdyscyplinarny,potrafi wyciągać wnioski, eksperymentuje, doświadcza, odkrywa,bierze udział w dyskusjach i debatach, samodzielność,radość,roztropność,kreatywnośćwytrwałośćsolidarność
Jest patriotą. Zna historię i dziedzictwo kulturowe Polski i Europy. święta religijne, państwowe, szkolne i  klasoweWieczornica,spotkania z ciekawymi ludźmi,Obieżyświat,lekcje muzealne,zielona szkoła,jasełka,wycieczkiZna, szanuje i świadomie podtrzymuje tradycje, uczestniczy w świętach religijnych i państwowych,zna słowa hymnu,zna i szanuje symbole narodowe,prezentuje odpowiednią postawę podczas uroczystości,zna najważniejsze daty i wydarzenia związane z historią Polski,dba o kulturę słowa i poprawność języka polskiego,ma świadomość wartości, jaką jest wielokulturowość Europy, szacunek,wrażliwość,wierność,odpowiedzialność
Jest obywatelem świadomym swoich praw i obowiązków. Przygotowuje się do pełnienia aktywnej roli w społeczeństwie.    regulamin ucznia,klasowy regulamin,pogadanki,samorząd szkolny,drama,praca w grupie,zajęcia z pierwszej pomocy,projekty społeczne,zna prawa i obowiązki ucznia wynikające z Regulaminu Szkoły i  Statutu,zna i stosuje się do WSO,podejmuje działania na rzecz środowiska lokalnego i szkolnego,samodzielnie podejmuje się zadań na rzecz klasy/grupy,wywiązuje się z zadań powierzonych przez społeczność szkolną,rozumie na czym polegają demokracja i solidarność społeczna,szanuje prawa grup mniej licznie reprezentowanych w społeczeństwie,umie kulturalnie wyrażać swe poglądy i okazuje szacunek wobec poglądów innych ludzi,rozumie wartość uczestniczenia w wyborach,zna instytucje i urzędy powołane do ochrony praw obywatela, szacunek,wierność,solidarność,odpowiedzialnośćsamodzielność, zdyscyplinowanie,uczciwość,wolność, 
Troszczy się o środowisko. pogadanki,projekty, warsztaty,zielone szkoły,ogródek szkolny,czuje się odpowiedzialny za środowisko naturalne,nie niszczy przyrody,dostrzega piękno przyrody i dba o nie,podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska,wie, w jaki sposób należy dbać o środowisko, np. segreguje śmieci, nie marnuje wody i jedzenia,nie zakłóca harmonii przyrody,dba o estetykę przestrzeni wokół siebie,bierze udział w projektach ekologicznych,jest dobry dla zwierząt,odpowiedzialność,szacunek,wrażliwość,umiarkowanie,roztropność,  
Przynależy do społeczności Szkoły Przymierza Rodzin, szanuje wyznawane tu wartości i tych, którzy je przekazują.      Program Wychowawczo –Profilaktyczny,uroczystości szkolne,Święto Patrona,ślubowanie klas pierwszych,Święto Szkoły,strój szkolny,piknik Przymierza Rodzin, międzyszkolne konkursy, turnieje, zawody zna historię i tradycje Przymierza Rodzin,zna ceremoniał szkoły,podtrzymuje tradycje szkoły,uczestniczy w ważnych wydarzeniach( np. uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, Święto Szkoły, Święto Niepodległości, roraty i wspólna agape, kiermasze świąteczne, pomoc świąteczna dla potrzebujących, Orszak Trzech Króli, I Komunia Święta)zna patrona szkoły,godnie reprezentuje szkołę.    radość,szacunek,wdzięczność,  

Ceremoniał i tradycje szkolne

CEREMONIAŁ

Do ceremoniału szkoły należą:

  • hymn państwowy
  • sztandar szkoły
  • modlitwa
  • Msza Święta w czasie obchodów : uroczystego rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego
  • święta Patrona
  • święta szkoły

TRADYCJE
Do tradycji szkoły należą:

  • uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
  • święto szkoły
  • Święto Niepodległości
  • Roraty i wspólna agape
  • kiermasze świąteczne
  • pomoc świąteczna dla potrzebujących
  • Orszak Trzech Króli
  • I Komunia Święta
  • Jasełka szkolne

Ewaluacja Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

Ewaluacja dokonywana będzie po każdym roku realizacji programu.

Sposoby ewaluacji:

  • ankiety
  • obserwacja nauczycieli, dyrekcji, pedagoga i psychologa szkolnego
  • wypowiedzi uczniów, nauczycieli i rodziców,
  • opinie samorządu szkolnego