Statut Szkoły Podstawowej nr 112

Statut Szkoły Podstawowej nr 112

Statut Szkoły Podstawowej nr 112 Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II w Warszawie
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa nr 112 Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II.
2. Osobą prawną prowadzącą Szkołę jest Stowarzyszenie Przymierze Rodzin z siedzibą
w Warszawie, 00-695, przy ul. Nowogrodzkiej 51,
3. Szkoła ma siedzibę w Warszawie, 02-778, przy ulicy M. Grzegorzewskiej 10.
§ 2
1. Szkoła Podstawowa nr 112 Przymierza Rodzin z oddziałami przedszkolnymi jest niepubliczną szkołą
katolicką, posiadającą własny program wychowawczy.
2. Cykl kształcenia w szkole trwa osiem lat i jest realizowany w oparciu o obowiązujące przepisy dotyczące
edukacji w szkołach niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej.
3. W oddziałach zerowych (oddziałach przedszkolnych dla dzieci 6-letnich) wychowankowie odbywają roczne
przygotowanie przedszkolne objęte ustawą Prawo oświatowe.
4. Szkoła jest dostępna dla wszystkich uczniów, którzy pragną w niej realizować swą edukację oraz akceptują
jej statut, regulamin szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz inne akty wewnętrzne szkoły a także
jej cele i wyznawane wartości.
5. Nauczanie i wychowanie w Szkole Podstawowej nr 112 ma na celu pełny rozwój osoby, w sferze
moralnej, duchowej, intelektualnej i fizycznej, zgodny z wartościami chrześcijańskimi i prawdą ewangeliczną.
6. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną dotyczącą kształcenia, wychowania i
opieki, stosownie do potrzeb psychofizycznych uczniów i wychowanków oraz możliwości bazowych,
kadrowych i finansowych szkoły, na zasadach i warunkach określonych w ustawie – Prawo oświatowe.
§ 3
1. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą, zgodnie z ustawą Prawo oświatowe i aktami wykonawczymi wydanymi
na jej podstawie, sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
2. Stowarzyszenie Przymierze Rodzin sprawuje opiekę i nadzór nad działalnością Szkoły i odpowiada za jej
działalność.
3. Szkoła jako placówka wychowania katolickiego, podlega nadzorowi Biskupa Archidiecezji Warszawskiej,
zgodnie z odrębnymi przepisami prawa kanonicznego.
4. Opiekę duszpasterską w szkole sprawuje prefekt szkoły.
5. Szkoła spełnia warunki ustawowe przewidziane w ustawie Prawo oświatowe dla szkół niepublicznych z
uprawnieniami szkoły publicznej, to jest:
a. zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dla
publicznych szkół podstawowych – posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych,
b. realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły
podstawowej,
c. realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar
obowiązujących zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu,
d. stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów zgodnie z ustawą
Prawo oświatowe,
e. prowadzi dokumentację przebiegu nauczania obowiązującą szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół
publicznych.
6. W oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich spełniane są warunki przewidziane dla przedszkoli
publicznych w zakresie realizacji programu wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę
programową wychowania przedszkolnego oraz zatrudnienia nauczycieli posiadających wymagane
kwalifikacje.
Cele i zadania Szkoły
§ 4
1. Szkoła realizuje cele i zadania, określone dla ośmioletniej szkoły podstawowej w przepisach
prawa oświatowego, zgodnie ze swym charakterem zapisanym w § 2 niniejszego statutu.
2. Realizując ustawowe cele i zadania Szkoła:
a. kształtuje środowisko wychowawcze, wspomagające pełny i integralny rozwój osobowy oraz
udziela uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego,
b. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności przewidzianych dla uczniów
szkoły podstawowej i wychowanków oddziałów zerowych i przygotowuje ich do podjęcia dalszego
kształcenia,
c. wychowuje uczniów w duchu odpowiedzialności za siebie i innych, rzetelności
i tolerancji, w szacunku do osoby ludzkiej.
3. Szczegółowe cele i zadania wychowawcze zawarte są w programie wychowawczo –
profilaktycznym Szkoły w załączniku nr 1 do Statutu. Szczegółowe cele i zadania oddziałów
przedszkolnych wraz ze szczegółowym projektem organizacji wychowania przedszkolnego zawiera
załącznik nr 1a do Statutu.
§ 5
Szkoła Podstawowa nr 112 Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II jest szkołą katolicką, która
kształci i wychowuje zgodnie z zasadami wiary i etyki katolickiej , ukazując w świetle Ewangelii
wartości życia indywidualnego i społecznego oraz podkreśla związek między wiarą, kulturą i
życiem. Lekcje religii w Szkole są obowiązkowe, a praktyki religijne w szkole są powinnością
każdego ucznia i wychowanka.
Dążeniem Szkoły jest, aby uczeń kończący Szkołę Przymierza Rodzin, był człowiekiem, który:
• Rozwija i pogłębia swój związek z Bogiem; stara się odkrywać Jego obecność we własnym życiu; pogłębia
swoje rozumienie, Kim jest Chrystus i co to znaczy być dobrym Chrześcijaninem.
• Ma poczucie własnej wartości i wartości innych ludzi, wynikającą z faktu bycia dzieckiem Boga.
• Szuka możliwości działania, nie w celu potwierdzenia własnej wartości, realizacji własnych ambicji czy
prestiżu, ale w imię dostrzeganego w świecie dobra. wykorzystuje swoje talenty na rzecz innych, szczególnie
tych potrzebujących.
• Stara się dokonywać świadomych wyborów. Jest gotowy pytać: co jest naprawdę ważne? co mogę robić
więcej? co więcej mogę dać? w każdej dziedzinie życia.
• Ma rzetelną wiedzę o świecie i potrafi ją wykorzystać; kieruje się chęcią poszukiwania prawdy i rozwijania
własnych możliwości i zdolności, a nie pragnieniem przewyższania w sukcesach innych.
• Zna historię i dziedzictwo kulturowe Polski. Jest patriotą w jednoczącej się Europie.
• Jest obywatelem świadomym swoich praw i obowiązków, dobrze przygotowanym do pełnienia odkrytej
przez siebie roli w społeczeństwie.
• Jest świadomy faktu przynależności do społeczności Szkół Przymierza Rodzin, szanuje wyznawane tu
wartości i tych, którzy je przekazują.
§ 6
1. Środowisko wychowawcze Szkoły tworzą nauczyciele oraz inni pracownicy, dzieci i rodzice (pod słowem
rodzice rozumie się dalej również opiekunów prawnych).
2. Szkoła rozwija współpracę rodziców i nauczycieli, ukierunkowaną na osiągnięcie spójności oddziaływań
wychowawczych.
3. W realizacji swoich zadań Szkoła współpracuje również ze środowiskiem lokalnym.
§ 7
1. Szkoła realizuje zadania systemu oświaty i wychowania w zakresie szkoły podstawowej, w szczególności:
a. wychowuje dzieci w poszanowaniu tradycji, historii i kultury narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i
szacunku dla innych kultur i narodów,
b. umożliwia uczniom i wychowankom potrzebującym pomocy bardziej indywidualne wsparcie według
potrzeb ucznia i możliwości Szkoły a uczniom szczególnie uzdolnionym umożliwia indywidualny program lub
indywidualny tok nauczania, zgodnie z odrębnymi przepisami,
c. zapewnia uczniom wychowankom opiekę w czasie zajęć szkolnych, a we współpracy z rodzicami może
dodatkowo wspierać działania wychowawcze rodzin w formach dostosowanych do potrzeb,
d. wspiera rozwój religijno-moralny dzieci.
2. Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole i poza szkołą podczas zorganizowanych zajęć sprawują
nauczyciele, zgodnie z planem zajęć szkolnych.
Organa szkoły i ich kompetencje
§ 8
Organami Szkoły są:
a. Dyrektor Szkoły,
b. Rada Pedagogiczna,
c. Rada Szkoły,
d. Samorząd Uczniowski
e. Samorząd Rodziców.
Dyrektor
§ 9
1. Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Przymierze Rodzin na 5 lat
szkolnych.
2. Po upływie tego okresu, Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Przymierze Rodzin może przedłużać
powierzenie stanowiska Dyrektora na kolejne 5 letnie okresy.
3. Dyrektora odwołuje Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
4. W umowach pomiędzy Szkołą a Dyrektorem oraz w sporze między nimi, Szkołę reprezentują osoby
upoważnione do reprezentacji Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
§ 10
1. Dyrektor Szkoły kieruje całą działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz, jest odpowiedzialny za
prawidłową realizację zadań statutowych oraz za rozwój
i podnoszenie jakości pracy, a w szczególności:
a. kieruje procesem dydaktycznym szkoły, uwzględniającym warunki ustawowe dotyczące szkół
niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej,
b. sprawuje nadzór pedagogiczny w Szkole, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów,
c. sprawuje opiekę nad uczniami i wychowankami i stwarza im warunki integralnego
i harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom, wychowankom i nauczycielom w
czasie zajęć organizowanych przez Szkołę,
e. tworzy i przedkłada plan pracy szkoły i oddziałów przedszkolnych do zatwierdzenia przez Radę
Pedagogiczną,
f. odpowiada za realizację programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły,
g. zatwierdza Regulamin Szkoły,
h. tworzy i przedstawia Radzie Pedagogicznej i Zarządowi Przymierza Rodzin plan pracy Szkoły i arkusz
organizacyjny Szkoły i oddziałów przedszkolnych w kolejnym roku szkolnym,
i. ustala procedurę i harmonogram kwalifikacji kandydatów do Szkoły i oddziałów przedszkolnych,
j. przyjmuje i skreśla uczniów z listy uczniów, zgodnie z zasadami zapisanymi
w statucie,
k. w szczególnie uzasadnionych przypadkach wyraża zgodę na realizowanie obowiązku szkolnego lub
przygotowania przedszkolnego poza szkołą,
l. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących
nauczycielami,
m. zatrudnia i zwalnia w porozumieniu z Zarządem Przymierza Rodzin zastępców Dyrektora i inne osoby
pełniące w szkole stanowiska kierownicze oraz określa zakres ich obowiązków,
n. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, uwzględniając charakter i zadania
statutowe szkoły oraz ustala zasady ich wynagradzania,
o. jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej oraz przewodniczy Radzie Szkoły,
p. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej oraz Rady Szkoły, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
q. ma prawo uczestniczyć we wszystkich zebraniach zwoływanych przez nauczycieli i organy Szkoły,
r. wspiera doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, uwzględniając
zadania statutowe szkoły,
s. udziela zgody na autorski program nauczania oraz realizację indywidualnego programu lub toku nauki,
t. dysponuje środkami określonymi w plamie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie, odpowiada za budżet i majątek Szkoły,
u. odpowiada za dokumentację Szkoły, w tym:
• składa roczne sprawozdanie z działalności Szkoły osobie prowadzącej i Radzie Szkoły,
• przedstawia osobie prowadzącej do 30.V plan finansowy na następny rok szkolny,
• przygotowuje i przedstawia zasady organizacji roku szkolnego Radzie Pedagogicznej do zaopiniowania, a
Radzie Szkoły do wiadomości,
• przedstawia tygodniowy rozkład zajęć Radzie Pedagogicznej do wiadomości.
v. realizuje inne zadania związane z działalnością i funkcjonowaniem Szkoły, wynikające z przepisów ustawy
Prawo oświatowe i przepisów szczególnych,
w. podejmuje decyzje we wszelkich sprawach nie zastrzeżonych w statucie dla innych organów szkoły,
x. wnioskuje do Zarządu Przymierza Rodzin o zmiany w statucie.
2. Dyrektor informuje na bieżąco Stowarzyszenie Przymierze Rodzin o stanie Szkoły, jego osiągnięciach,
trudnościach i potrzebach.
Rada Pedagogiczna
§ 11
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, w którego skład wchodzą wszyscy
pracownicy pedagogiczni Szkoły.
2. Radzie Pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje Dyrektor Szkoły.
3. Rada Pedagogiczna działa według opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez Dyrektora
Szkoły regulaminu.
4. Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym kalendarzem szkolnym.
5. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw
poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich
rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
6. Uchwały Rady Pedagogicznej są wiążące, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy jej członków a w przypadku równej liczby głosów za i przeciw- głos
decydujący należy do Dyrektora Szkoły.
7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
a. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
b. zatwierdzanie planu pracy Szkoły przedkładanego przez Dyrektora,
c. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, z
zastrzeżeniem przepisów ustawy – Prawo oświatowe,
d. podejmowanie uchwał w sprawie przyznania indywidualnego toku lub programu nauczania,
e. podejmowanie uchwał o obniżeniu zakresu wymagań do podstawy programowej,
f. uchwalanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów,
g. ustalanie wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia nauczycieli,
h. przygotowanie programu wychowawczego-profilaktycznego szkoły,
i. przygotowanie projektu Regulaminu Szkoły ,
j. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,
8. Rada Pedagogiczna opiniuje arkusz organizacyjny szkoły.
9. Rada Pedagogiczna wnioskuje o zmiany w statucie szkoły.
Samorząd Uczniowski
§ 12
1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa Regulamin Samorządu uchwalony przez ogół
uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym i zatwierdzony przez Dyrektora.
3. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami całej społeczności uczniowskiej.
4. Samorząd jest inicjatorem i organizatorem wspólnych działań uczniów, jednakże plan działania Samorządu
musi być wcześniej przedstawiony Dyrektorowi w celu uzyskania akceptacji.
5. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
6. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Dyrektorowi Szkoły propozycje
i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a szczególnie dotyczące:
a. działalności dydaktyczno-wychowawczej,
b. organizacji szkoły,
c. realizacji podstawowych praw i obowiązków uczniów.
§ 13
Samorząd Uczniowski troszczy się w szczególności o to, aby:
a. uczniowie znali program nauczania i wychowania, swoje prawa oraz stawiane im wymagania,
b. uczniowie mieli zapewnioną jawną i sprawiedliwą ocenę postępów w nauce
i zachowaniu,
c. organizacja życia szkolnego zapewniała uczniom zachowanie właściwej proporcji między wysiłkiem
szkolnym a możliwością rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
d. uczniowie mieli możliwość rozwijania działalności kulturalnej, artystycznej, oświatowej, formacyjnej i innej,
e. uczniowie dbali o mienie szkoły.
Rada Szkoły
§ 14
1. Rada Szkoły jest kolegialnym organem Szkoły, w skład którego wchodzą:
a. Dyrektor,
b. przedstawiciel Zarządu Przymierza Rodzin,
c. w równej liczbie:
• nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
• rodzice wybrani przez ogół rodziców.
2. Radzie Szkoły przewodniczy i jej pracami kieruje Dyrektor Szkoły.
3. Rada Szkoły działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Radę i zatwierdzonego przez
Zarząd Przymierza Rodzin.
4. Regulamin Rady Szkoły określa m.in. tryb wyboru członków Rady, zasady zwoływania
posiedzeń i podejmowania uchwał.
5. Kadencja Rady Szkoły trwa dwa lata.
6. Do zadań i uprawnień Rady Szkoły należy w szczególności:
a. opiniowanie planu finansowego szkoły,
b. przyjmowanie do wiadomości sprawozdania z wykonania poprzedniego planu finansowego
szkoły,
c. przyjmowanie do wiadomości sprawozdania z rocznej działalności szkoły,
d. przyjmowanie do wiadomości przygotowanego przez Dyrektora kalendarza roku szkolnego oraz
arkusza organizacyjnego Szkoły w kolejnym roku szkolnym,
e. powoływanie komisji, w tym Komisji Stypendialnej,
f. rozpatrywanie wszelkich spraw zgłoszonych Radzie przez Zarząd Przymierza Rodzin lub organy
Szkoły,
g. opiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
h. opiniowanie Regulaminu Szkoły,
i. wnioskowanie zmian w statucie Szkoły.
Rodzice
§ 15
1. Rodzice powinni zapoznać się ze statutem, ofertą edukacyjną, programem wychowawczym szkoły,
stawianymi wymaganiami i kryteriami oceniania oraz z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i promowania
a także przeprowadzania egzaminów.
2. Rodzice mają prawo do :
• uzyskiwania informacji na temat zachowania i postępów w nauce swoich dzieci oraz przyczyn trudności
szkolnych,
• wypisania dziecka ze szkoły na własne żądanie.
3. Rodzice mają obowiązek :
• dopełnić czynności związanych z przyjęciem dziecka do szkoły, w tym podpisać stosowne, wymagane
przez akty wewnętrzne szkoły, dokumenty ( przede wszystkim umowę o naukę szkolną),
• przestrzegać statutu i regulaminu szkoły oraz innych obowiązujących aktów wewnętrznych szkoły,
• aktywnie współpracować ze szkołą w sprawach kształcenia swoich dzieci i realizacji programu
wychowawczo-profilaktycznego Szkoły,
• respektować wspólne ustalenia dotyczące Ucznia,
• zapewnić dziecku warunki umożliwiające przygotowanie się do zajęć szkolnych,
• informować ze stosownym wyprzedzeniem o każdej planowanej nieobecności Ucznia w szkole,
przekraczającej 3 dni robocze,
• regularnie opłacać czesne i wszelkie inne zobowiązania finansowe,
• wywiązywać się z dobrowolnie przyjętych zobowiązań wobec szkoły,
• odpowiadać materialnie za szkody wyrządzone w mieniu szkoły przez swoje dzieci.
Samorząd Rodziców
§ 16
1. W Szkole może działać Samorząd Rodziców, który tworzą wszyscy rodzice uczniów szkoły i
wychowanków oddziałów przedszkolnych.
2. Samorząd Rodziców wspiera współdziałanie rodziców ze szkołą oraz działalność statutową
Szkoły.
3. Samorząd Rodziców współdziała z Dyrektorem oraz innymi organami szkoły.
4. Samorząd Rodziców może przedstawiać opinie i propozycje we wszystkich sprawach
dotyczących szkoły.
5. Samorząd Rodziców poprzez swój organ – Radę Rodziców, na wniosek Dyrektora, gromadzi
opinie ogółu rodziców w sprawach przez niego wskazanych i przedstawia je Dyrektorowi.
6. Samorząd Rodziców może gromadzić środki finansowe w celu wspierania działalności statutowej
Szkoły z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, także w celu organizowania pomocy
uczniom jej potrzebującym.
7. Skład i zasady działania Rady Rodziców określa regulamin przez nią opracowany
i zatwierdzony przez Zarząd Przymierza Rodzin.
Stowarzyszenia i organizacje
§ 17
1. W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje dziecięce i młodzieżowe o charakterze spójnym z
charakterem szkoły, określonym w jej Statucie i programie wychowawczym.
2. Szczególną troską powinny być otoczone grupy Przymierza Rodzin.
3. Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie Szkoły wydaje Dyrektor,
określając jednocześnie warunki prowadzenia tej działalności.
Organizacja pracy w Szkole z oddziałami przedszkolnymi
§ 18
1. Szkoła kształci dzieci w zakresie klas od pierwszej do ósmej i prowadzi oddziały gimnazjalne do
czasu ich wygaszenia.
2. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowolekcyjnym
i w grupach zadaniowych (fakultatywnych).
3. Jednostka dydaktyczna trwa 45 minut, czas trwania przerw między lekcjami ustala Dyrektor.
4. Zajęcia edukacyjne mogą też być organizowane według innych zasad, mogą też odbywać się
poza szkołą.
5. Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych dla poszczególnych
klas określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora.
6. Liczbę uczniów w poszczególnych klasach, nie większą niż 22 osoby, ustala Dyrektor Szkoły w
porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
7. Wraz z rozpoczęciem nowego etapu kształcenia może nastąpić nowy podział na klasy.
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, takich jak: konieczność powtórzenia klasy,
przeniesienie do klasy programowo wyższej, przesunięcie do klasy równoległej z powodów
wychowawczych itp. Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby uczniów w klasie.
9. W oddziałach zerowych dzieci są przygotowywane do podjęcia nauki w szkole.
10. Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć wychowawczych i edukacyjnych dla
oddziałów zerowych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora.
11. Liczbę wychowanków w oddziałach zerowych nie większą niż 16 osób, ustala Dyrektor Szkoły
w porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
12. Czas trwania zajęć w oddziałach zerowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych
wychowanków.
13. W oddziałach zerowych realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania
podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez MEN oraz własne
programy nauczycieli zatwierdzone do realizacji przez Dyrektora.
14. Godziny pracy oddziałów zerowych są takie same jak godziny pracy Szkoły.
§ 19
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym opracowuje
Dyrektor Szkoły i przedstawia ją do akceptacji Zarządowi Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
2. Szkoła stosuje terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz
ferii zimowych i letnich określone przepisami ustawy Prawo oświatowe w sprawie organizacji roku
szkolnego a zasada ta stosuje się także do oddziałów zerowych.
3. Szkoła respektuje kalendarz roku liturgicznego.
§ 20
Dyrektor Szkoły ma prawo ogłosić dodatkowe dni wolne od zajęć zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa.
§ 21
Dzień 24.X. jako rocznica poświęcenia kaplicy szkolnej pod wezwaniem Chrystusa Dobrego
Pasterza jest świętem Szkoły, przy czym będzie ono corocznie obchodzone w sobotę najbliższą tej
daty.
§ 22
Dyrektor Szkoły może przyjmować słuchaczy ośrodków kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół
wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne.
Nauczyciele oraz inni pracownicy
§ 23
1. Nauczyciel Szkoły w szczególności:
a. realizuje podstawowe zadania: dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z charakterem
Szkoły określonym w Statucie,
b. wspiera każdego ucznia i wychowanka w jego rozwoju oraz dąży do pełni własnego rozwoju,
c. ma prawo do prowadzenia nauczania według opracowanej przez siebie koncepcji zgodnie z
obowiązującymi przepisami ustawy Prawo oświatowe i po uzyskaniu akceptacji Dyrektora.
2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów i wychowanków,
dawanie im dobrego przykładu w szkole i poza nią.
§ 24
Realizując zadania statutowe Szkoły nauczyciel ponosi w szczególności odpowiedzialność za:
a. prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno-wychowawczych i stosowanie właściwych metod pracy,
b. właściwy wybór programu nauczania,
c. tworzenie dobrej i przyjaznej atmosfery pracy,
d. odpowiedzialne i aktywne włączanie się w proces edukacyjny Szkoły, zgodnie z jej charakterem,
e. jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej,
f. uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
g. życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów i wychowanków podczas zajęć prowadzonych przez
Szkołę,
h. dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
i. powierzone jego opiece mienie Szkoły,
j. systematyczne wypełnianie dokumentacji szkolnej.
§ 25
1. Powinnością nauczycieli jest dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego oraz stałe
poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych i
dydaktycznych.
2. Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel planuje swój rozwój zawodowy
biorąc pod uwagę zadania i potrzeby Szkoły.
§ 26
1. Dyrektor Szkoły powierza opiekę nad uczniami w poszczególnych klasach i oddziałach
zerowych wychowawcom klas i oddziałów.
2. Zadaniem wychowawcy klasy i oddziału jest:
a. tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania,
b. otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego ucznia i wychowanka,
c. ukazywanie odpowiedzialnej postawy życiowej wobec wspólnoty szkolnej, rodziny, narodu,
państwa i Kościoła,
d. pomoc w organizowaniu życia wspólnotowego powierzonej klasy i oddziału,
e. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w danej klasie i oddziale, uzgadnianie z nimi
i koordynowanie działań dydaktyczno-wychowawczych,
f. utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów i wychowanków, systematyczne informowanie ich o
postępach w nauce i zachowaniu dzieci, włączanie ich w życie szkoły i realizację programu
wychowawczego Szkoły,
g. zaznajamianie rodziców uczniów swojej klasy z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,
h. prowadzenie dokumentacji swojej klasy, w tym arkuszy ocen a w oddziale zerowym
dokumentacji przewidzianej przepisami prawa,
3. Wychowawca opracowuje spójne z Programem Wychowawczym Szkoły treści
i formy zajęć tematycznych na godzinach przeznaczonych do dyspozycji wychowawcy.
4. W trudnych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych wychowawca jest zobowiązany do
korzystania z pomocy specjalistów ( takich jak : pedagog, reedukator, psycholog, logopeda itp.)
zatrudnionych w szkole bądź w poradniach pedagogiczno-wychowawczych.
§ 27
Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i Statutu.
§ 28
1. Tworzy się stanowisko Wicedyrektora szkoły.
2. Wicedyrektor zastępuje Dyrektora w czasie jego nieobecności.
3. Obowiązki Wicedyrektora określa zakres czynności ustalony przez Dyrektora szkoły.
§ 29
Dyrektor może tworzyć zespoły nauczycieli : wychowawcze, problemowo-zadaniowe,
przedmiotowe
i inne. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora na wniosek zespołu.
§ 30
Pracownicy administracji i pracownicy obsługi współtworzą wspólnotę szkoły. Mają oni obowiązek
wypełniać swe zadania w sposób ukazujący uczniom prawidłowe i przyjazne funkcjonowanie
szkoły.
Zasady przyjmowania uczniów i wychowanków
§ 31
1. Podstawą przyjęcia ucznia do Szkoły lub oddziałów zerowych jest wynik procedury kwalifikacyjnej.
2. Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Zarządem Przymierza Rodzin ustala zasady procedury kwalifikacyjnej
obowiązujące w danym roku szkolnym i podaje je do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy
ogłoszeń, umieszczenie na stronie internetowej oraz podanie informacji na zebraniach rekrutacyjnych.
3. Do kryteriów branych pod uwagę przy przyjmowaniu do szkoły należą m.in.:
• akceptowanie przez rodziców statutu i regulaminu szkoły obowiązujących w szkole,
• wynik rozmowy kwalifikacyjnej,
• dojrzałość szkolna,
• wynik zadań sprawdzających i wyniki w nauce w naborze uzupełniającym.
4. Decyzję o przyjęciu ucznia i wychowanka do Szkoły podejmuje Dyrektor po zapoznaniu się
z wynikami procedury kwalifikacyjnej.
5. Uczeń nabywa praw ucznia Szkoły z chwilą wpisania na listę uczniów zgodnie
z zasadami procedury kwalifikacyjnej po uprzednim podpisaniu przez rodziców/opiekunów prawnych
cywilnoprawnej umowy o naukę szkolną.
Prawa i obowiązki uczniów oraz wychowanków
§ 32
1. Uczniowie mają prawo do:
a. życzliwego i podmiotowego traktowania,
b. dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki,
c. sprawiedliwej i jawnej oceny ich pracy, osiągnięć edukacyjnych i zachowania,
d. zrzeszania się w organizacjach działających w Szkole,
e. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
f. otrzymania pomocy w przypadku trudności,
g. wyrażania swoich myśli i poglądów, o ile wyrażane są one w sposób kulturalny i z szacunkiem
wobec innych,
h. korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji Praw Dziecka.
2. Uczniowi, którego prawo zostało naruszone, przysługuje skarga na piśmie do Dyrektora Szkoły
w ciągu 14 dni od daty wystąpienia naruszenia tegoż prawa.
3. Uczniowie mają obowiązek:
a. przestrzegania Statutu i Regulaminu Szkoły,
b. udziału w formacji religijnej proponowanej przez szkołę,
c. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w procesie edukacyjnym i życiu szkoły,
d. odnoszenia się z szacunkiem do nauczycieli, wychowawców oraz innych pracowników szkoły,
e. właściwego odnoszenia się do koleżanek i kolegów,
f. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i rozwój,
g. godnego reprezentowania Szkoły,
h. dbałości o wspólne dobro Szkoły, ład, porządek i mienie szkolne.
4. Powyższe obowiązki mają zastosowanie w odpowiednim zakresie do wychowanków oddziałów
zerowych.
5. Dzieci w oddziałach zerowych mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w
szczególności do:
a. właściwie zorganizowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych,
b. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
c. życzliwego i podmiotowego traktowania oraz szacunku do ich potrzeb.
Zasady oceniania uczniów
§ 33
Szczegółowe zasady oceniania uczniów zawiera Wewnątrzszkolny System Oceniania, stanowiący załącznik nr
2 do Statutu.
Nagrody i kary
§ 34
1. Uczniowie wyróżniający się mogą być nagradzani w sposób opisany w Regulaminie Szkoły.
2. Uczniowie naruszający Regulamin Szkoły podlegają karze w nim opisanej.
3. O każdej nagrodzie i karze Szkoła informuje rodziców ucznia.
4. Od wymierzonej kary uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się do Dyrektora Szkoły w
ciągu 14 dni od otrzymania pisma w tej sprawie.
5. W przypadku podtrzymania decyzji przez Dyrektora Szkoły uczeń lub jego rodzice mają prawo
odwołać się za pośrednictwem Dyrektora do Zarządu Przymierza Rodzin.
Skreślenie z listy uczniów i wychowanków
§ 35
1. Skreślenie z listy uczniów decyzją Dyrektora może być zastosowane wobec jawnego i rażącego naruszenia
Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły lub popełnienia ciężkiego wykroczenia.
2. Uczeń może być skreślony z listy uczniów w szczególności:
a. jeżeli rażąco narusza Statut i Regulamin Szkoły,
b. uporczywie lekceważy obowiązki szkolne,
c. jeżeli propaguje sprzeczny z założeniami wychowawczymi szkoły styl życia,
d. w przypadku posiadania, dystrybucji lub używania środków odurzających, alkoholu czy innych szkodliwych
dla zdrowia substancji,
e. jeżeli działania ucznia w szkole zagrażają dobru, moralności lub bezpieczeństwu innych osób,
f. w przypadku stosowania przemocy fizycznej, psychicznej lub emocjonalnej wobec innych, w tym w
mediach społecznościowych.
3. Z wnioskiem o wykreślenie ucznia z listy uczniów mogą wystąpić: nauczyciel, wychowawcy klasy lub
dyrektor szkoły.
4. Uczniowi i jego rodzicom przysługuje prawo odwołania od decyzji Dyrektora Szkoły
o skreśleniu z listy uczniów do Mazowieckiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora Szkoły w
ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji na piśmie.
5. Dyrektor Szkoły, po uprzednim wysłuchaniu rodziców, ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków
oddziału zerowego na pisemny, umotywowany wniosek wychowawcy, gdy dalszy pobyt dziecka zagraża
zdrowiu lub życiu innych dzieci lub jego samego, a wyczerpane zostały możliwości oddziaływań
wychowawczych
Odstąpienie od umowy o naukę przez szkołę
§ 36
1. Dyrektor Szkoły może odstąpić od cywilnoprawnej umowy o naukę ucznia lub wychowanka w
razie niemożności świadczenia usługi oświatowej przez Szkołę z powodu okoliczności, za które
żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności.
2. Dyrektor Szkoły może także odstąpić od umowy w przypadkach wskazanych w aktach
wewnętrznych Szkoły m.in. w następujących przypadkach:
a. gdy rodzice zataili istotne informacje o stanie zdrowia dziecka mające wpływ na prawidłowy proces
wychowania i kształcenia,
b. rodzice, w sytuacjach, które tego wymagają, nie współdziałają z wychowawcami i pracownikami
pedagogicznymi w zakresie przestrzegania przez dziecko zasad współżycia społecznego,
c. zakłócania przez rodziców/opiekunów prawnych pracy Szkoły, prowadzenia zajęć dydaktycznych lub
niedopuszczalnych, niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami społecznymi zachowań
rodziców/opiekunów prawnych wobec innych rodziców, uczniów lub pracowników szkoły.
Budżet Szkoły
§ 37
1. Środki finansowe na działalność Szkoły pochodzą z czesnego wpłacanego przez rodziców
uczniów oraz subwencji Ministerstwa Edukacji Narodowej przekazywanej za pośrednictwem
jednostki samorządu terytorialnego na konto Szkoły, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Szkoła ma prawo do pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na realizację
poszerzonego planu nauczania i inną działalność dydaktyczno-wychowawczą od rodziców, innych
osób fizycznych i prawnych.
3. Rodzice lub opiekunowie dziecka zobowiązują się do terminowego uiszczania opłat za szkołę.
4. W zakresie gospodarki finansowej Dyrektor Szkoły podlega ustaleniom i nadzorowi osoby
prowadzącej oraz kontroli organu dotującego.
5. Szkoła może otrzymywać wsparcie materialne od Stowarzyszenia Przymierza Rodzin.
Przepisy końcowe
§ 38
Statut nadaje Szkole oraz wprowadza w nim zmiany i uzupełnia Zarząd Przymierza Rodzin na wniosek Rady
Pedagogicznej lub Rady Szkoły. Statut Szkoły nie może być sprzeczny z przepisami prawa.
§ 39
Prowadzenie szkoły nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe.
§ 40
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 41
Szkoła tworzy własną tradycję i ceremoniał szkolny.
§ 42
W razie likwidacji Szkoły decyzję o przeznaczeniu majątku podejmie Zarząd Stowarzyszenia Przymierze
Rodzin z wyjątkiem składników majątkowych wniesionych przez rodziców dzieci pobierających naukę w
szkole, o przeznaczeniu których zdecyduje Rada Szkoły.
§ 43
Szkoła Podstawowa nr 112 Przymierza Rodzin używa dwóch pieczęci: okrągłej z godłem państwa i nazwą
Szkoły w otoku oraz podłużnej z pełną nazwą Szkoły i adresem.
Wzory pieczęci ustala założyciel z zastrzeżeniem respektowania obowiązujących w tym zakresie przepisów
prawnych.
§ 44
1. Pierwszy statut Szkoły wszedł w życie w dniu 30 września 1997 roku.
2. Statut w niniejszej wersji po uchwaleniu wchodzi w życie w dniu 1 grudnia 2017 roku.